Navigarea pe ambarcatiuni cu vela este arta de a controla o barca cu ajutorul unor panze mari numite vele. Prin schimbarea directiei tachelajului si carmei un marinar gestioneaza viteza si puterea vantului de pe vele, in scopul de a schimba directia si viteza ambarcatiunii.
Stapanirea indemanarii necesita necesita experienta in diferite conditii de vant si mare, precum si cunostinte privind ambarcatiunile cu vele in sine si o orientare foarte buna in spatiu.
Ambarcatiunile cu vele pentru transportul pasagerilor
Mai exista inca locuri in care se folosesc ambarcatiunile cu vele pentru transportul pasagerilor si pentru comert cu peste dar aceste ambarcatiuni au devenit din ce in ce mai rare.
Acest lucru intamplandu-se in momentul aparitiei motoarelor de maisn amodificate care fac deplasarea pe apa mai simpla si mai sigura decat ambaracatiunile cu vele.
In majoritatea tarilor, oamenii se bucura de navigatie ca o activitate de recreere sau ca un sport.
In timp ce exista inca unele locuri din lume unde naviga-alimentat de pasageri, navele de pescuit si de comercializare sunt utilizate, aceste ambarcatiuni au devenit mai rare ca exterioare si motoarele modificate auto au devenit disponibile chiar si in zonele cele mai sarace si cele mai indepartate.
In majoritatea tarilor, oamenii se bucura de navigatie ca o activitate de recreere sau ca un sport.Activitatile de agrement care folosesc ambarcatiunile cu vele impartite in doua parti, curse si de croaziera.
De-a lungul istoriei navigarea pe ambarcatiuni cu vele a avut un rol esential in dezvoltarea civilizatiei, utilizarea velelor confera o mai mare mobilitate iar omenirea a profitat si si-a dezvoltat capacitatea de pescuit, comert, si razboiul. Cea mai veche reprezentare a unei nave cu vele apare pe un disc pictat gasit in Kuweit datand din mileniul al cincilea i.Hr.